Retur och reklamation

Ångerrätt

Collarbox följer de regler och direktiv enligt gällande lagar avseende bland annat konsumentens ångerrätt. Full ångerrätt gäller för oanvända plagg inom 14 dagar från uthämtningsdatumet. För att du ska kunna nyttja din ångerrätt måste du inom 14 dagar från komplett leverans meddela Collarbox om ånger och returnera varan i oskadat skick med samtliga varuetiketter samt originalförpackning. Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera varan inom rimliga gränser, dock inte ovårdat. Produkter som utsatts för parfym, smink, röklukt eller annat som lämnat märke eller lukt, räknas inte som originalskick och utger grund för värdeminskning upp till 100% av varans värde. Varorna som ska returneras skall skickas tillbaka enligt Collarbox anvisningar. Vid retur är det du som kund som står för frakten och ansvarar för att den returnerade varan kommer fram i oskadat skick. Spara alltid ditt sändningskvitto från leverantören. Vid ånger meddelar du Collarbox via mail, kundservice@collarbox.se. Kom ihåg att ange ditt ordernummer som är angivet på din orderbekräftelse. Det går även bra att använda ångerblanketten från Konsumentverket.

Bytesrätt

Full bytesrätt gäller för oanvända plagg inom 14 dagar från uthämtningsdatumet. För att du ska kunna nyttja din bytesrätt måste du inom 14 dagar från komplett leverans meddela Collarbox om byte och returnera varan i oskadat skick med samtliga varuetiketter samt originalförpackning. Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera varan inom rimliga gränser, dock inte ovårdat. Produkter som utsatts för parfym, smink, röklukt eller annat som lämnat märke eller lukt, räknas inte som originalskick och går därför inte att byta. Varorna som ska bytas skall skickas tillbaka enligt Collarbox anvisningar. Vid byte är det du som kund som står för frakten och ansvarar för att den returnerade varan kommer fram i oskadat skick. Spara alltid ditt sändningskvitto från leverantören.

Om du önskar byta en vara vänligen kontakta oss per telefon 08-409 260 00 eller epost kundservice@collarbox.se, kom ihåg att ange ditt ordernummer som är angivet på din orderbekräftelse.

Bytesrätt gäller ej reavaror.

Återbetalning

När du som konsument returnerar hela ordern återbetalas beloppet i sin helhet inklusive skatt och eventuella avgifter och frakt. I de fall du som konsument returnerar delar av en order återbetalas endast beloppet för den returnerade varan. Pengarna återbetalas med samma betalningsmetod som vid beställningen. Returneras inte varan i originalskick kan vi komma att göra prisavdrag motsvarande varans värdeminskning. Returfrakt betalas av dig som konsument. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att Collarbox meddelats under förutsättning att varan återkommit till Collarbox. Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid.

Reklamation

Om något skulle vara fel på en vara som du har köpt från Collarbox ber vi dig inkomma med en reklamation till kundservice@collarbox.se. Reklamationen ska göras inom skälig tid från mottagen vara. Skälig tid är alltid två (2) månader. Returfrakten bekostas av dig som kund och ersätts, inom rimliga gränser, vid godkänd reklamation. Spara alltid kollinumret och sändningskvittot. Collarbox förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med en felfri likadan eller motsvarande vara. Har varan blivit skadad eller förstörd på grund av ovarsamhet och/eller att skötselråden inte följts har Collarbox rätt att inte godkänna reklamationen och debitera eventuella fraktkostnader. Du som konsument har 3-års reklamationsrätt. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För ytterligare vägledning kan du som konsument använda dig av EUs online-plattform för tvistlösning (ODR).